RSS

Sinopsis Kursus

DTM408 Awal Matematik Dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak

Objektif Mata Pelajaran:

•Memahami konsep, sejarah & kepentingan Matematik dalam kehidupan seharian sejak lahir
•Memahami teori pembelajaran kanak-kanak
•Memahami perkembangan kognitif & penguasaan konsep serta konsep asas Matematik

•Memahami peranan utama Matematik dlm perkembangan numerasi awal & membantu pembelajaran merentas kurikulum
•Memahami bentuk aktiviti yang membantu perkembangan kognitif kanak-kanak
•Memahami, merancang & melaksanakan aktiviti pembelajaran matematik, bersesuaian dgn peringkat awal kanak-kanak bagi menguasai kemahiran asas Matematik awal & penyelesaian masalah

Hasil Pembelajaran
•Menjelaskan konsep, sejarah & kepentingan Matematik dlm kehidupan seharian kanak-kanak sejak lahir
•Menjelaskan teori-teori pembelajaran kanak-kanak
•Menjelaskan peringkat-peringkat perkembangan kognitif & penguasaan konsep serta konsep asas Matematik
•Menjelaskan peranan utama Matematik dlm perkembangan numerasi awal & membantu pembelajaran merentas kurikulum

•Menjelaskan aktiviti & peralatan yg membantu perkembangan kognitif kanak-kanak
•Merancang, mengaplikasi & melaksanakan aktiviti pembelajaran Matematik bersesuaian dgn peringkat awal kanak-kanak bagi menguasai kemahiran asas Matematik awal & penyelesaian masalah

Sinopsis Mata Pelajaran

•Kursus ini memberi kefahaman kpd peserta ttg kepentingan Matematik dlm kehidupan seseorg dr peringkat awal lagi. Sbg asas, pelajar diberi pendedahan ttg konsep matematik awal dan teori-teori pembelajaran kanak-kanak serta pengetahuan ttg perkembangan kognitif & konsep kanak-kanak. Pengetahuan ini akan menjadi asas kpd peserta kursus utk mengaplikasikan segala pengetahuan dlm perkembangan kognitif dlm pengajaran Matematik kanak-kanak. Pelajar juga didedahkan dgn pelbagai kaedah & teknik serta aktiviti di pusat-pusat pendidikan awal kanak2 dgn merujuk kpd perkembangan kemahiran asas Matematik.

Tajuk & Isi Kandungan
•1. Teori Pembelajaran & Perkembangan Kognitif
•Cara kanak-kanak belajar
-Teori Behaviorist

-Teori Konstruktivist

-Teori Perkembangan Kognitif Bruner

•Perkembangan kognitif & konsep
-Definisi & pengertian perkembangan konsep

-Penguasaan konsep abstrak

-Peringkat & urutan perkembangan kognitif

-Aktiviti & peralatan membantu perkembangan kognitif

•Teori pelbagai Kecerdasan

2. Konsep Asas Matematik

•Konsep Matematik
•Matematik dlm kehidupan seharian
•Matlamat Pembelajaran Matematik
•Konsep asas Matematik
-pengelasan

-seriasi

-padanan satu dgn satu

-konsep nombor

-konsep ruang

-konsep pola

-pengukuran

•Perkembangan konsep asas matematik

3. Perkembangan Konsep Nombor

•Konsep nombor
-Pengertian Konsep Nombor

-Sejarah Sistem Nombor

-Konsep yg berkaitan dgn nombor

•Peringkat penguasaan numerasi
•Operasi nombor
•Aktiviti berkaitan dgn nombor

4. Penyelesaian masalah

•Konsep penyelesaian masalah
•Aspek-aspek penyelesaian masalah dlm kehidupan seharian
•Penyelesaian masalah yg melibatkan konsep asas Matematik
Aktiviti penyelesaian masalah

5. Pembelajaran & Pengajaran Awal Matematik

•Prinsip-prinsip pengajaran Matematik
•Pendekatan bersepadu dlm Matematik
•Pendekatan main dlm pembelajaran Matematik
•Penggunaan ICT dlm pembelajaran Matematik

6. Aktiviti & Peralatan Awal Matematik

•Pengurusan persekitaran/ pusat Matematik
•Perancangan aktiviti mengikut peringkat tahap umur & tahap aktiviti
•Perancangan, penyediaan & penggunaan peralatan & bahan berdasarkan kurikulum
•Penggunaan ICT dlm pendidikan awal Matematik
7. Penilaian Awal Matematik

•Pengertian penilaian awal Matematik
•Strategi
•Proses

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: